Het draait tegenwoordig allemaal om beleving. Hoe iets uitziet, hoe iets ruikt en hoe het je laat voelen zijn heel belangrijk. Het makkelijkste voorbeeld hiervan is een pakketje. Als de postbezorger je een dunne plastic zak geeft met daarin je bestelde spullen valt dat tegen. Maar als je een mooie gedetailleerde doos krijgt die stevig is en ook na openmaken nog van binnen mooi is, voelt dit heel anders aan.

Het twijfelen begint vroeg

Wanneer je het verkreukelde pakket ontvangt begint de twijfel al toe te slaan. ‘Is het product beschadigd? Heb ik een verkeerde keuze gemaakt?’ als je je product uit de kapotte verpakking haalt ga je meteen opzoek naar schade. Dit is helemaal niet de bedoeling. Je wilt dat je het pakket ontvangt en blij bent dat het er is. Je gaat het open maken en meteen passen/gebruiken. Dat is de gebruikers ervaring die je wilt hebben.

Keuze maken als verkoper

Vaak als verkoper is de keuze lastig om te maken in welke verpakking je je product gaat versturen. Dit omdat je met het volgende dilemma zit; Aan de ene kant is het belangrijk welke eerste indruk je verpakking geeft en aan de andere kant is een goede luxe verpakking een grote kostenpost.

persoon pakt kartonnen verpakking in

De ideale verpakking voor het ideale product

Het is sterk afhankelijk van het product welke verpakking erbij hoort. Neem bijvoorbeeld kleding. Dit mag verpakt zijn in een dichte verpakking omdat je weet wat je hebt besteld en de stof moet worden beschermd. Maar een technologisch apparaat vraagt voor een transparante verpakking. En voor voedsel heb je weer andere verpakkingen nodig. Dit komt doordat mensen willen weten of het product in orde is en hoe het er eruitziet. Ook is het een stuk makkelijker te vergelijken als je een doorzichtige verpakking hebt.

Ook kun je letten op de stevigheid van de verpakking. Een stevigere verpakking is bijvoorbeeld nodig als je breekbare producten verscheept zoals glaswerk of elektronica. Zachtere verpakkingen zijn handig bij voedingsmiddelen of als je het product zo licht mogelijk wilt houden voor vervoer.

Combineren is ook mogelijk

Uiteindelijk ligt het volledig aan jezelf welk verpakkingstype je pakt. Het is zelfs mogelijk om een zachte en harde verpakking met elkaar te combineren. Dit kan door een speciaal soort verpakking die transparant is en hard, maar toch weer buigbaar en flexibel. Lees hier meer over de betekenis van een blister pack  

Een herbruikbare verpakking

Met de duurzaamheidshype van de afgelopen jaren is het steeds normaler dat je verpakking ook herbruikbaar is. Zo was het eerst dat als je een pakket retour moest sturen, je eerst de oude doos moest maken met een hoop plakband en dan het terug kon sturen (als de doos niet al te kapot was). Nu hebben de meesten bedrijven een mogelijkheid om het pakket in 1x om te toveren tot een retourverzending, vaak door een extra plakstrip toe te voegen. Zo hoef je geen 2de verpakking meer te raadplegen en kan je het fatsoenlijk terugsturen, of gebruiken om andere producten mee te verkopen.

Verpakkingen die aansluiten op je branding

Het is dan misschien wel een stuk duurder om alle verpakkingen te personaliseren naar je eigen merk. Maar je haalt hier wel ontzettend veel uit. Als iemand je pakketje bestelt wordt de verpakking als eerste gezien door iedereen die bij de bezorgservice werkt. Dan kan aan de straat iedereen het pakket zien wanneer de postbezorger naar je huis loopt. En als je zelf niet thuis bent dan ziet iedereen je pakket liggen bij het postkantoor. Zo kan het dus zijn dat je met 1 verzonden pakket tientallen mensen kennis laat maken met je merk. I.p.v. een saaie bruine doos die iedereen altijd op straat en overal ziet.

Denk hier ook aan als je relatiegeschenken geeft.

Kijk wat voor jou het beste werkt

Uiteindelijk is het allemaal maatwerk en moet je overwegen wat voor jou het beste werkt. Kijk dus wat je klanten het liefste willen wat je budget toelaat en waarvan jij overtuigt bent wat het beste is. Zo zal je uiteindelijk het beste besluit maken voor de beste verpakking